05 augusti 2011

Dockkläder


Här kommer lite bilder på ett projekt som jag har jobbat med nu när jag har haft lite "egen" tid två kvällar i rad.
Det är tyvärr inte till Alva´s dockor utan ett uppdrag som jag har fått av hennes (f.d) och Antons dagis, jag har ju berättat förut att det är ett föräldrakooperativ så ibland får man lite roliga uppdrag.

Den här gången frågade de så snällt om jag kunde hjälpa dem att sy lite dockkläder.
De hade nämligen köpt två par nya dockor och när de kom så var de helt nakna och det är ju lite tråkigt.
Så jag skulle sy dem något att ha på sig, det behövde inte vara något avancerat utan bara så att de slapp vara nakna.
Men jag kan ju inte bara sy ett plagg utan här visar jag det jag har sytt till tjej-dockan.


Eftersom det oftast är kallt så fick hon en tröjja med tryckknappar och ett par strumpbyxor.


Jag fick använda mina röda tryckknappar och det blev fint men jag måste säga att jag inte alls är kompis med mina tryckknappar.
Jag tycker alltid att de bråkar med mig!
En mössa var ju självklart att dockan skulle få.


Jag hade planerat att dockan skulle ha en tuff jeanskjol till ugglekläderna och det ser ju jättesnyggt ut.


Men när man tittar närmare så ser man att det gick åt skogen, tryckknapparna bråkade igen.
Trots att jag sydde enligt beskrivningen så var det totalt omöjligt att trycka fast knappen i linningen!
Det måste ju finnas tryckknappar med lite längre piggar?
Suck, kjolen hamnade i papperskorgen.
Däremot så sydde jag en jeansklänning istället men den har jag ingen bild på just nu.


Sist men inte minst så tyckte jag att dockorna självklart måste ha en åkpåse ifall de ska skjutsas runt i vagnar när barnen leker ute.
I jeanstyg med rött velourfoder.

För att göra jobbet lite svårare så hade jag en mönsterbok för vanliga Baby Born-dockor men självklart var dessa nyinköpte dockor mycket mindre.
Åkpåsen fick i alla fall vara lika stor som den var enligt mönstret ifall de ville använda den till deras andra dockor.

Synd bara att Alva som verkligen älskar dockor har slutat på dagis nu när de äntligen har fått några nya, fina dockor.
Jag får försöka ta mig i kragen och sy lite dockkläder till hennes dockor som hon har här hemma.


Hej då för denna gången

2 kommentarer:

Singh sa...

Åhh så fint set det blev! Men det var väldans synd på kjolen, ska den inte få en andra chans? går det inte att sy på gamla hederliga tryckknappar istället.

MinaMirakel sa...

Så fina dockkläder, måste oxå sy till våra!/Åsa