28 maj 2009

Klänning.

Tänkte äntligen börja visa klänningarna som jag har sytt. Eftersom jag var lite osäker på om jag skulle lyckas sy en klänning var jag ju tvungen att först sy en "test"-klänning. Valde ett vanligt bomullstyg som jag hade mycket av och klippte till den lättare modellen. Det var en väldigt bra basmodell som man kan variera lite. I ursprungsmönstret så hade denna modellen inga axelband men det vill jag gärna ha eftersom jag är rädd att brösten hoppar ur annars och det vore inte kul för någon. Ha,ha........


Ni får stå ut med att bilden kanske inte är så lyckad, skulle behöva en provdocka att hänga upp den på så att man ser men jag blev rätt så nöjd med denna klänningen trots allt. Den är fodrad så trots att den bara är sydd på en "vanlig" symaskin så ser det snyggt ut. Nästa modell jag skulle sy var med denna modell som grund men sedan skulle det dessutom vara fyra lager med volanger uppifrån och ner.
Den har jag inte sytt ihop ännu, det är bara pyttelite kvar. Själva volangerna var ett h--vete att få till och de är absolut inte perfekta. Hade valt ett tunt, glansigt och jättefint tyg till detta men det var väldigt svårt att rita av mönstret på detta för det drog åt alla håll! Märkte inte det först utan fick lägga ner ett par timmar på att rita om alltihop och inte ens då blev det riktigt bra.
Är det nån av alla er sy-proffs därute som har tips på hur man kan rita av ett mönster på ett tunt tyg utan att det glider hit och dit?

1 kommentar:

Kristina sa...

Så himla typiskt killar. Fast jag trodde faktiskt inte att Matte var sådan. Magnus är likadan, om intew värre. När jag var gravid med Milton så fick jag vinterkräksjukan och kunde inte stå på benen. Lösningen blev en madrass i badrummet som jag kunde ligga på (jag svimmade varje gång jag kräktes) Jag låg i badrummet från typ kl 8 på kvällen till kl sju nästa morgon. Magnus kom inte en endaste gång och frågade hur jag mådde eller om jag ville ha nåt att dricka eller liknande. När jag senare beklagade mig över det så var hans svar "jag låg faktiskt och sov". Jag kan bli sur än idag när jag tänker på det. Själv är han nära döden varje gång han har ont i huvudet, magen, ryggen, halsen, örat eller nån annan av hans håriga kroppsdelar. Det är ju aldrig heller tal om att en kille skulle ta hand om hushåll eller barn om de mår dåligt men konstigt nog kan de jobba med 40 graders feber. Jobbet kan de bara inte svika. Oj det blev mycket klag från mig. Skulle ju säga att jag gillar din snygga klänning. Snygg modell och snyggt tyg.Hoppas du syr fler som du kan visa i bloggen.
Jo jag hoppas det blir midsommarfirande i stugan i år.Det blir ju ingen riktig midsommar annars.

Kram Kristina