23 oktober 2012

Besatt


Jag var på Syfestivalen i söndags och där blev jag väldigt inspirerad.
Jag blev sugen på att sy en regnkappa.
Det känns som att nästan alla som var där måste ha blivit inspirerade till samma sak för det fanns inte mycket regntåliga tyger att välja på.
Nåja, det var ju längesen jag sydde och nu har jag en hel massa syglädje som bara spritter i hela kroppen så jag känner mig helt besatt!


Har suttit två kvällar i rad och surfat på inspiration till regnjacka.
På mässan var det ju Amy Butlers mönster och tyger som inspirerade.
Jag kände mig inte helt säker på barnmönstret här ovanför men har sett att det ska finnas ett regnjacke mönster i en Ottobre tidning från 2009 och den har jag redan hemma.

Så jag tänkte att jag får börja med att pröva sy en regnjacka till dottern eller sonen innan jag prövar att sy en till mig själv, även om det kanske mest är jag som behöver en lite mer färgglad regnkappa då den jag har är svart.

Etsy.com finns det jättemycket fina laminerade tyger att välja på.
Här kommer några av mina favoriter :



Två härliga tyger från Amy Butler.
Gillar bägge lika mycket men kanske skulle ta det grön-turkosa till mig och det rosa till Alva.


Finns även en massa härliga tyger till oss som älskar lite shabby chic stil.


Lite retro inspirerat tyg i härliga färger.



De här två röd-turkosa tygerna tror jag skulle bli superläckra som regnkappor.
Rött lyser ju upp väldigt bra när det är grått och trist ute.


Jag gillar ju dessvärre lite barnsliga mönster så det här fina tyget med rödluvan skulle jag definitivt kunna tänka mig att sy regnjackan till Alva av.
Eller ännu hellre om det finns som bomullstyg skulle jag ta det översta av det röd-turkosa tyget och sedan fodra med detta härliga rödluvan tyget.

Herregud, jag tror att jag måste fundera över hur jag ska göra men jag är så sugen på att sy så jag vill börja NU!

Jag får nog börja med att sy mina mössor som jag har planerat att sy jättelänge nu.
Det kändes som att det är ett litet lagom projekt att börja med när man inte har sytt på länge.
Mössor, hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer: